כמו שהקהילה האנושית כולה אינה יכולה לשגשג בלי שיתוף פעולה, כך גם עסקים זקוקים לשיתופי פעולה כדי להתקדם
באווירה התחרותית של עולם העסקים המודרני אנחנו נוטים להתמקד בשכלול ובפיתוח כישורי התחרות שלנו ושוכחים שההישגים הגדולים ביותר של האנושות מבוססים דווקא על היכולת הטבעית שלנו לשתף פעולה בינינו.
היכולת לשתף פעולה היא הבסיס לקיום האנושי. כבני אדם שרדנו הודות לעובדה שלמדנו לסמוך אחד על השני ולשתף פעולה. ההישגים הגדולים ביותר של האנושות מבוססים על שיתוף פעולה בין קבוצות ואנשים. כל שיטת הידע שלנו מבוססת על העברתו מאדם לאדם ומדור אחד למשנהו, וכמו שהקהילה האנושית כולה אינה יכולה לשגשג בלי שיתוף פעולה, כך גם עסקים זקוקים לשיתופי פעולה כדי להתקדם.
יכולת משלימה
לשיתופי פעולה בעסקים יש שמות רבים: עבודת צוות, שיתוף פעולה אסטרטגי, שותפויות או רשת עסקית. יתרונו של שיתוף פעולה עסקי הוא בכך שהוא יכול לאפשר לעסק לקדם באופן מהיר ויעיל יותר את מטרותיו. שותף עסקי בעל יכולות משלימות לשלכם, או בעל יתרונות יחסיים יוכל לעזור לכם להתגבר על חסמי כניסה, לקדם במהירות וביעילות מוצרים ושירותים קיימים או רעיונות חדשים, לנצל הזדמנויות עסקיות ולעזור לכם לחזק יתרונות בשוק תחרותי. יתרון נוסף לשיתוף פעולה הוא בכך שהוא מייתר את הצורך שלכם להשקיע כספים בהקמה או בשכלול של יכולות תפעוליות, ארגוניות או שיווקיות, שהרי אלה קיימות כבר ועומדות לרשותכם באמצעות הגורם איתו אתם משתפים פעולה.
השלם גדול מסך חלקיו
שיתופי פעולה יכולים לספק פתרונות יצירתיים לצרכים עסקיים שונים, ובמקרים מסוימים אף להוות חלופה לגיוס הון. הסיבות שלכם לשתף פעולה עם עסק אחר יכולות להיות שונות ומגוונות: נניח שאתם רוצים להרחיב את תפוצת המוצר שלכם, אתם כמובן יכולים להשקיע בהקמת רשת הפצה משלכם או לקנות את השירות מגורם מתמחה, אבל אתם גם יכולים לאתר גורם עסקי חדש שאיתו תוכלו לשתף פעולה בהפצה. החיבור ביניכם יתרום לקידום שניכם, כדוגמת שיתוף הפעולה בעבר בין "הד ארצי" לבין רשת בתי הקפה "ארקפה" אשר סניפיה שימשו פלטפורמת הפצה למוצרי המוזיקה של "הד ארצי".
לצורך בידול העסק שלכם תוכלו למשל לאתר עסק משלים שיוכל לעזור לכם להעשיר את חווית הקנייה או לספק ללקוח ערך מוסף מיוחד שייצור יתרון תחרותי עבור שניכם. דוגמא לשיתוף פעולה אפשרי היא בין מספרה לבין מו"ל ספרים, או המקרה של הטמעת רשת "קפה ג'ו" בסניפי רשת הנוחות של "מנטה דלק".
ארומה, שיתוף פעולה עם הד ארצי
אפילו ענקית החיפוש גוגל, העדיפה לקצר טווחים ולחסום מתחרים באמצעות שיתוף מוצר קיים של אפליקציית הניווט וויז הישראלית, על פני פיתוח של מוצר עצמאי. שיתוף פעולה לא מפחית את הערך שלכם, אלא להיפך, מאחר ולכל אחד מאתנו יש רק חלק מהמידע או חלק מהיכולת, דווקא שיתוף פעולה עשויה להוביל ליצירת ערך משותף שבו השלם גדול מסך חלקיו.
תועלת ברורה
לשיתוף פעולה אין מודל עסקי אחיד והוא יכול להתבצע באופנים שונים כיד הדמיון הטובה על שותפיו, אולם על מנת ששיתוף פעולה יחשב כמוצלח הוא חייב להביא תועלת ברורה לכל אחד מהצדדים.
שיתופי פעולה אינם בהכרח קלים למימוש והבעיות יכולות להתעורר עקב חוסר אמון בין הצדדים, צורך לשמור על קניין רוחני, סוד או אינטרס מסחרי, וכמובן חוסר רצון לחלוק ברווחים.
אם אתם שוקלים להציע שיתוף פעולה עליכם לדעת להגדיר מה הן החוזקות שאתם יכולים להציע לשותף ולמה יהיה כדאי לצד השני לשתף איתכם פעולה ולהקפיד על בניה זהירה ונכונה של מערכת היחסים, בייחוד בשלבים הראשונים של שיתוף הפעולה. כמובן ששני הצדדים חייבים להסכים מראש על מטרות שיתוף הפעולה, להיות גמישים להתאמות בשלבי היישום ולהתחשב בעובדה כי בכל צד מתקיימת תרבות ארגונית שונה מזו של הצד השני.