fbpx

קולגיאליות ותחרות – ומה הקשר ליָפַה ואֵתִי?

קולגיאליות ותחרות – ומה הקשר ליָפַה ואֵתִי?

לפני 6 שנים כאשר רק פתחתי את העסק שלי אמר לי איש חכם ועצמאי וותיק – תמיד לתת כבוד לשתי פיגורות – אֵתִי ויָפַה. שתיהן חשובות לעסק שלי לא פחות מהשירות שאתן ללקוחותיי, לא פחות מהאיכות של הייעוץ שאציע לעסקים והרבה יותר מכל כבוד או אגו שיהיו לי ("ויהיו לך.." הוא אמר) במהלך השנים. 

"אתי" הוא אמר ,"אתי תשמור עלייך מכך משמר, חוקית ומוסרית. ויָפַה תדאג שלא יהיו לך אויבים והתחרות שלך בשוק תהיה חיובית ומועילה".

לקח לי זמן להבין את הכוונה אבל אחרי שנים של עצמאות אני מסכימה איתו היום יותר מתמיד.

בעולם שבו התחרות גוברת בכל ענף, ההיצע עולה על הביקוש ולהיות עצמאית ולשמור על ייחודיות הופך לקשה יותר ויותר – בדיוק עכשיו בעולם כזה אני מבינה כמה חשוב לשמור על אתיקה ועל אותה "יפה" , כלומר ההתנהגות הקולגיאלית שלי.

אני מוצאת היום שלעסקים קטנים יש שתי גישות רווחות כלפי תחרות – 

האחת – התעלמות מוחלטת. גישת היען

 בעלי ובעלות עסקים טומנים את ראשם בחול ואומרים "אני? אני אין לי תחרות בכלל". 

יש מי שיתעלמו מתוך תפיסת עולם לפיה יש מקום לכולנו ותודעת השפע היא המובילה אותם בעסק ולכן תחרות היא פיקציה. ויש מי שיתעלמו מתוך ראייה צרה של עולמם בו הם ורק הם בעלי ייחוד כזה שלעולם לא יוכלו להתחקות אחריו המתחרים (גם קוקה קולה חשבו ככה פעם…) 

מיד אספר לך מה דעתי על התפיסה הזו אבל רגע לפני, נדבר על הגישה השנייה הרווחת והיא

פחד! התחרות בשוק משתקת אותם, מלחיצה אותם ומניעה אותם לפעולות לא אתיות ולא "יפות" מתוך רצון (טבעי ןהגיוני ) להצליח ,על אף התחרות הגבוהה. 

בעלי ובעלות עסקים שנשאבו לגישה הזו ייטו לקנא בבעלי עסקים מתחרים, להעתיק מהם (חלקים או יצירות שלמות) , להתלונן עליהם בכל מדיה, להשמיץ מתחרים בפני לקוחות או חברים ועוד… 

כמו שאומרים – הם אלו שיזרקו את אתי ויפה שלנו מעבר לחלון. 

שתי הגישות הללו לא תורמות ,בלשון המעטה – לא לעסק ולא לבעליו. 

 ואני מציעה גישה שלישית – בואו נביט על תחרות בהיבט חיובי! 

איך עושים את זה? 

הנה כמה יתרונות שיש לשוק תחרותי

  1. תחרות כמגבירת מוטיבציה לשיפור המוצר\ השירות שלך – התחרות גבוהה, השוק רווי, מוצרים ושירותים טובים יותר או לא פחות צצים באופן תדיר ולנו נותר רק…להשתפר. לא שוקדים על השמרים ומשפרים חדשות לבקרים את העסק שלנו על מנת שימשיך להיות תחרותי ומוביל. ואם צצים מוצרים או שירותים טובים פחות? אפילו זה טוב עבורנו – הלקוחות יידעו להעריך את האיכות \ המחיר \ הייחוד שלנו אפילו מהר יותר. 
  2. קולגות או מתחרים? בואו נסתכל על המתחרים שלנו יותר כעל קולגות – אולי נוכל לשלב כוחות? אולי נוכל לסער מוחות יחד? אולי נדע להתבדל טוב יותר ונכון יותר כי באמת יש מקום לכולם – כל אחד והייחוד שלו. אולי נוכל להיעזר האחד בשני? כי עצמאי זה ממש לא חייב להיות לבד. 
  3. תחרות מכריחה אותנו להיות יצירתיים! עסקים שנמצאים לבד באולימפוס נשחקים ומשעממים את הקהל שלהם מהר יותר מאשר עסקים שנדרשים לפתח ולחשוב יצירתי כל הזמן. הקהל שלנו יחפש תמיד את "הדבר הבא" ואולי דווקא אנחנו נהיה אלו שיביאו את הבשורה?! 

ועכשיו אחרי שהבנו שתחרות קיימת ולא רק שאין מה לפחד ממנה אלא יש לברך על קיומה -עכשיו זה בדיוק הזמן למצוא לנו כמה קולגות שאנחנו מרגישים שמדברים בשפה שלנו, שאנחנו מעריכים את עבודתם ופועלם ונזמין אותם לקפה! 

מי יודע? במקרה הרע נחזור להיות "רק" מתחרים ובמקרה הטוב השמיים הם הגבול. 

עם הגישה החיובית הזו הקמתי באותה שנה את עמותת פרויקט עסקית – קידום יזמות נשית, שדוגלת בין היתר בשפע, עסקים משגשגים ותחרות בריאה. כי ככל שתהיינה יותר יזמיות חדשות בישראל כך יהיו יותר קולגות נהדרות בשוק. 

אח….כמה שאתי ויָפַה יהיו גאות בנו עכשיו 😊 

בברכת שפע תחרות בריאה ומוזמנים לקפה! 

 

מורן אלויה

מייסדת ומנכ"לית עמותת פרויקט עסקית -יזמות נשית 

יועצת עסקית ובעלת GUIDE THE WAY – ייעוץ עסקי, שיווק ודיגיטל

וקולגה. 

Guide the way
דילוג לתוכן